Геннадій Максак

Регіон:
Чорноморський регіон
Країна:
Інше
Тема:
Питання міжнародної безпеки

1. Громадська Рада при МЗС України підтримує Указ Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» затверджений Верховною Радою 26 листопада 2018 р.

2. Вважаємо за необхідне проведення центральними і місцевими органами влади широкої роз’яснювальної компанії стосовно змісту, механізмів і особливостей запровадження воєнного стану в 10 областях України. Громадська Рада при МЗС України долучатиметься до цієї кампанії в рамках своїх можливостей. Закликаємо членів Громадської Ради при МЗС та інших представників експертно-аналітичного співтовариства ініціювати діалог з закордонними аналітичними центрами та окремими експертами щодо суті й безпекових загроз агресивних дій РФ, змісту та значення воєнного стану тощо. Разом з тим, акцентуємо увагу на необхідності дотримання зваженої позиції та фахової дискусії з зазначених питань в експертних колах.

3. Пропонуємо доручити українській стороні в ГА ООН з огляду на акт агресії РФ в Азовському морі внести відповідні доповнення до проекту Резолюції ГА ООН «Положення в області прав людини в Автономній Республіці Крим та місті Севастополі, Україна» та/або до Резолюції стосовно мілітаризації Азовського та Чорного морів.

4. Ініціювати розгляд питання про звільнення полонених українських моряків на офіційних майданчиках (ОБСЄ, ПАРЄ, ЄС, НАТО, ООН), в міжнародних правозахисних організаціях. Активізувати відповідну роботу з представниками української діаспори за кордоном та закордонними партнерами в експертному середовищі.

5. Направити фактологічні докази російської агресії в Азовському морі в рамках відповідних судових позовів України проти РФ до: Міжнародного Суду ООН, Міжнародного трибуналу ООН з морського права, Офісу прокурора Міжнародного кримінального суду, Європейського суду з прав людини.

6. З огляду на ситуацію в акваторії Чорного та Азовського морів, розглянути питання виходу з «Договору між Україною і Російською Федерацією про співробітництво у використанні Азовського моря і Керченської протоки» від 2003 р., який визначає Азовське море і Керченську протоку «внутрішніми історичними водами України й Росії». В інтересах України вимагати розмежування акваторії згідно з міжнародним правом на територіальні води і економічні зони.

У такому випадку українській стороні необхідно: а) згідно з статтею 4 Договору повідомити російську сторону про вихід України з цього документу; б) звернутися з рішенням про вихід з Договору до РБ ООН і Міжнародного трибуналу ООН з морського права в рамках арбітражного впровадження проти РФ; в) підготувати і надіслати відповідний позов проти РФ згідно з Конвенцією ООН з морського права до міжнародного суду ООН з метою розмежування акваторії Азовського моря згідно з міжнародним правом на територіальні води і економічні зони; г) підготувати і оприлюднити відповідне звернення Верховної Ради до міжнародних організацій (ООН, ОБСЄ, РЄ, ЄС, НАТО, ОЧЕС та ін.) до парламентів і урядів країн світу; д) провести невідкладні консультації з країнами чорноморського регіону; е) забезпечити силами ЗС та ВМС України охорону українських територіальних вод в Азовському морі; з) для забезпечення відповідного внутрішньоправового режиму – запропонувати Верховній Раді України прийняти закон України “Про внутрішні води, територіальне море та прилеглу зону України”; и) на законодавчому рівні закріпити делімітацію державного кордону України в Азовському морі згідно з лініями державного кордону, які були встановлені розпорядженням Президента України № 515 від 6 жовтня 1998 року.

7. Розглянути питання виходу з відповідних угод – зокрема, міжурядові угоди про безпеку мореплавства (2012 р.) і про співробітництво в морському й авіаційному пошуку (2010 р.), а також угоду між Державним комітетом України з рибного господарства та рибної промисловості й Комітетом РФ з рибальства (1993 р.).

8. Провести консультації з країнами-партнерами стосовно запровадження санкцій проти всіх портів РФ у Чорному та Азовському морях у зв’язку з їхньою участю у постачанні військ РФ до окупованого Криму.

9. Провести консультації з країнами-партнерами в НАТО щодо запровадження міжнародної військово-морської місії із забезпечення безпеки комерційного та цивільного судноплавства в акваторії Чорного та Азовського морів.

10. Запропонувати поширити діяльність СММ ОБСЄ в Україні на акваторію Азовського та Чорного морів;

11. Запропонувати поширити діяльність EUBAM на акваторію Азовського моря та Керченської протоки;

12. МЗС України спільно з МОУ та ВМС України опрацювати дипломатичними каналами запрошення для суден допоміжного флоту корабельних груп країн НАТО, що заходять в Чорне море, відвідувати порти Маріуполь та Бердянськ з дружніми візитами та задля доставлення гуманітарних вантажів.;

13. Звернутися до молдовської сторони з пропозицією термінових консультацій щодо шляхів та кроків із нейтралізації загроз національній безпеці обох держав, що виходять з боку розміщеного у Придністров’ї російського військового контингенту;

14. Звертаємо увагу МЗС України на необхідність розгляду питання щодо розірвання дипломатичних відносин з РФ в контексті неприхованого акту агресії проти України в Азовському морі.

15. Вимагати на рівні держав-гарантів проведення консультацій, передбачених Меморандумом про гарантії безпеки у зв’язку з приєднанням України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї (1994 р.).