Геннадій Максак

Регіон:
ЄС
Країна:
Чехія, Угорщина, Польща, Словаччина
Тема:
Вишеградська четвірка

З 1 липня 2018 року по 30 червня 2019 року Словацька Республіка розпочинає своє 5-е за рахунком головування в Вишеградській групі, що дозволяє розраховувати на посилення уваги до України з боку учасників цієї ініціативи. Офіційний Київ може запропонувати напрями, які будуть цілком відповідати трьом пріоритетам головування СР: сильна Європа, безпечне середовище, розумні рішення.

ПОТОЧНИЙ СТАН РОЗВИТКУ ВІДНОСИН У ФОРМАТІ В4+УКРАЇНА  (у 2014-2018 рр.)

Хоча співпраця України з Вишеградською групою як спільною ініціативою чотирьох держав Центральної Європи розпочалася ще в середині 2000-х років, однак реальна підтримка та взаємодія між В4 та Україною в сфері безпеки починає відлік тільки після 2014 року, коли Україна стала жертвою агресії Росії. Політична позиція країн В4 щодо підтримки територіальної цілісності та суверенітету, невизнання анексії Криму Росією, поряд з підтримкою введення в дію Угоди про асоціацію між ЄС та Україною в 2014-2015 рр., мали дуже велике значення. Ці держави одними з перших виступили із заявами в підтримку України, а також через наявний формат В4+ долучилися до обговорення ситуації в Україні. З української сторони навіть були спроби знайти порозуміння щодо переформатування В4 на В5 з приєднанням України.

Втім, варто відзначити, що темп співпраці в форматі В4+Україна значно сповільнився на межі 2016-2017 рр., особливо на політичному рівні. Якщо, з одного боку, це можна пояснити фокусуванням зусиль Вишеградської групи на внутрішніх питаннях ЄС та пошуком компромісних рішень у питанні ставлення до Росії, то з іншого боку, пояснення може лежати в зменшенні активності політичного діалогу на рівні двосторонніх відносин України з окремими членами групи. Так співпало, що головування в В4 в 2016-2017 та 2017-2018 періодах припало на Польщу та Угорщину відповідно, які наразі висувають до України низку претензій в двосторонніх відносинах, а офіційний Будапешт навіть реалізує політику блокування європейських та євроатлантичних прагнень на всіх міжнародних майданчиках.

Хоча можна припустити, що головування країни-члена В4 носить суто символічний характер, зважаючи на консенсусний характер рішень, досить часто сама активність головуючої держави у генеруванні ініціатив має вирішальне значення. До прикладу, більшість ініціатив, які були запропоновані українською стороною угорському МЗС перед головуванням, були проігноровані.

ГОЛОВУВАННЯ СЛОВАЧЧИНИ В В4

Головування Братислави в Вишеградській групі, яке розпочалося 1 липня 2018 року може відкривати нові перспективи перед Україною щодо змістовного наповнення співпраці. По-перше, як показують експертні опитування, офіційна Братислава є найбільш оптимістичною у сприйнятті В4 як впливового гравця у ЄС. По-друге, саме словацька сторона у відносинах з Україною намагається просувати питання реформи сектора безпеки і оборони, енергетичної безпеки та енергоефективності, які наразі представляють найбільший інтерес для Києва.

Необхідно відмітити, що з липня 2014 р. до червня 2015 р. під час головування Словаччини у Вишеградській четвірці вдалося максимально акцентувати увагу як на питаннях посилення формату В4+Україна, з однієї сторони, так і на питаннях безпеки та оборони, з іншої.

Братислава особливу увагу приділяла збереженню високого рівня політичного діалогу з Україною з тим, щоб стимулювати проведення в нашій державі демократичних та структурних реформ. Крім того, серед головних пріоритетів головування Словаччини у В4 були питання енергетичної безпеки, спільної зовнішньої і безпекової політики, оборонного співробітництва, транспорту та ін.

Під час саміту в форматі В4+Німеччина+Україна в Братиславі президенту України Петру Порошенку вдалося узгодити формат постійної зустрічі міністрів закордонних справ та оборони Вишеградської групи та України.   

Саме завдяки підтримці країн групи, зокрема Словаччини і Угорщини, в 2014-2015 рр. офіційний Київ зміг протистояти натиску Росії в енергетичній сфері. Як результат, в листопаді 2015 року Україні вдалося відмовитись від купівлі природного газу в Росії.

З початку 2018 року представники словацької дипломатії та аналітичних центрів вже провели низку непублічних консультацій, на яких обговорили пріоритети та  напрями майбутнього головування. Розуміючи консенсусний формат роботи В4, Україна може проявляти ініціативу щодо наповнення головування Словаччини.

РЕКОМЕНДАЦІЇ

Експертну оцінку виконано в рамках реалізації проекту «Експертна дипломатія: посилення інформаційної співпраці між комітетом у закордонних справах ВР України та незалежними аналітичними центрами України», що реалізується за підтримки Міжнародного фонду «Відродження».