Громадянська позиція 1,04%

Партія Громадянська позиція відстоює стратегічний напрямок України в ЄС та НАТО, проте особлива увага зосереджена на необхідності встановлення союзницьких відносин із США та Великою Британією. Головним завданням є досягнення Україною такого рівня розвитку, щоб бути партнерами на рівних. Партія розглядає національні інтереси як імператив у зовнішньополітичній діяльності.
Партія Громадянська позиція (ГП) не представлена у нинішньому скликанні Верховної Ради України. На позачергові парламентські вибори політична сила йде об’єднавшись з Народним контролем Д. Добродомова, Європейською партією України М. Катеринчука та Рідною країною М. Томенка.
ГП розглядає зовнішню політику у невідривному зв’язку із внутрішньою. Зовнішньополітичні наміри артикулюються через призму внутрішньополітичних змін. Україна має вибудовувати стосунки на міжнародній арені на рівних правах, для чого необхідно зміцнити країну зсередини піднявши рівень життя шляхом зміцнення економіки та боротьби з корупцією. Гриценко підкреслює, що попри те, що в України є партнери, вона має покладатися сама на себе та орієнтуватися на власні інтереси.
За словами лідера партії під час прес-конференції у Харкові у грудні 2018: «зовнішня політика повинна бути прогнозованою, базуватись на сильній внутрішній політиці та відповідати національним інтересам України. Зовнішній світ не такий простий, як видається. Ніхто не чекає нас з вами, наших товарів, наших виробництв. Добре, що солідарно з Україною на протидію російській агресії виступила світова спільнота. Це плюс. Цю солідарність та санкції треба тримати, на двосторонній основі шукати союзників, але в питаннях власної політики спиратись насамперед на внутрішню силу. Тоді зовнішня політика теж буде сильною».
В цілому зовнішньополітичний порядок денний сформульовано в загальному вигляді без артикулювання конкретних планів дій.

Європейський СоюзАналітика за темоюПорівняти позиції партій

Курс на євроінтеграцію як стратегічний напрямок зовнішньої політики України зафіксований у передвиборчій програмі ГП. Проте, там зазначено, що «лише здійснивши всі реформи, запропоновані нашою командою у цій програмі, ми будемо бажаним союзником для ЄС та НАТО, союзником на рівних правах, а не ресурсним додатком». Рух до ЄС сприймається як ціннісна орієнтація.
Підкреслюється важливість виконання Угоди про Асоціацію на шляху до євроінтеграції та існує розуміння щодо необхідності досягнення конкретних критеріїв. Д. Добродомов заявляв, що «ЄС – це не просто задекларована політика, а стандарти, до яких треба прагнути. Копенгагенські критерії чітко визначають умови, за яких країна може стати членом ЄС».

НАТОАналітика за темоюПорівняти позиції партій

Членство в НАТО, наряду з євроінтеграцією, вважається зовнішньополітичним пріоритетом ГП. Для набуття членства в Альянсі Україна має зміцнити свої позиції, оскільки важливо бути бажаним союзником на рівних правах. В передвиборній програмі вказано, що «НАТО – це не лише воєнний блок. Насамперед – це високий рівень достатку громадян, це – високі стандарти життя».
Попри націленість на євроатлантичну інтеграцію А. Гриценко вважає, що Україна не стане членом НАТО найближчим часом. Зважаючи на це , –під час Київського безпекового форуму у квітні цього року він заявив, що «Україна не повинна просити в НАТО ПДЧ. Україна має сама розробити ПДЧ, затвердити його власним рішенням і його виконувати, інформуючи наших партнерів в Брюсселі і інших столицях. Чому? Тому що критерії набуття членства в ЄС та НАТО значною мірою перетинаються по своїй суті, і ці критерії, особливо коли йдеться про НАТО, не настільки військові як багато хто думає. Там максимум 20 відсотків вимог військового характеру. Все решта це цивільний сектор: це наше з вами щоденне життя, економіка, юстиція, рівні можливості».

СШААналітика за темоюПорівняти позиції партій

Встановлення союзницьких відносин із США є однією із зовнішньополітичних цілей ГП, що відображено у передвиборній програмі. Виходячи з позиції партії, оскільки набуття членства в НАТО не короткострокова перспектива, Україна має зміцнювати зовнішньополітичні зв’язки вже зараз, на двосторонній основі. Тому для підвищення обороноздатності країни до моменту вступу до Північноатлантичного альянсу А. Гриценко пропонує встановити союзницькі відносини із США, а також Великою Британією . .

Економічна дипломатіяАналітика за темоюПорівняти позиції партій

Одним і завдань зовнішньої політики визначено домінування економічної складової у відносинах з міжнародними партнерами. ГП відстоює необхідність просування економічних інтересів України на зовнішніх ринках, але окрім загальних заяв з цього приводу, конкретних стратегій немає.

Політика щодо країн-сусідівАналітика за темоюПорівняти позиції партій

ГП відстоює розвиток добросусідських відносин, спираючись на національний інтерес. Стратегічне бачення розвитку цих відносин не сформульовано. Окремо лунали позиції стосовно Польщі, Угорщини та Румунії з огляду на проблеми у двосторонніх відносинах.
Під час прес-конференції в Ужгороді у березні 2019 А. Гриценко зазначив: "Україно-угорські відносини, як і відносини з іншими державами, повинні бути рівноправними та взаємовигідними. Там, де немає взаємної вигоди, відносин не може бути в принципі.". Крім того, він заявив про готовність до взаємних поступок з Польщею та можливість домовитися з Будапештом: "Ми приречені на партнерство. Водночас наступати на наші інтереси ми не дамо".
Політична сила звертає увагу на проблему паспортизації з боку Угорщини та Румунії. М. Томенко підкреслив, що «необхідні двосторонні угоди з Румунією та Угорщиною щоб розписати права і свободи для заробітчан.» [з сусідськими західними країнами]. необхідні такі угоди»

Консолідація міжнародної підтримки протидії російській агресіїАналітика за темоюПорівняти позиції партій

ГП відстоює встановлення миру дипломатичним шляхом в багатосторонньому форматі із залученням не тільки Франції та Німеччини, а й США та Великої Британії. Вибір саме цих двох країн пояснюється тим, що вони є постійними членами Ради Безпеки ООН, мають сильні економіки, військову міць, потужні ОПК, є підписантами Будапештського меморандуму та можуть приймати і реалізовувати рішення швидко, на відміну від усіх міжнародних організацій. Політична сила критикує Мінські угоди, як такі що протирічать Конституції України (у частині про надання особливого статусу). Лунали тези про необхідність введення санкцій проти найближчого оточення президента РФ.
Особлива увага звертається на важливість дій самої України в цьому контексті, оскільки в першу чергу ми самі відповідальні за врегулювання проблеми. Наші кроки, як всередині країни так і на міжнародній арені визначать умови повернення тимчасово окупованих територій та характер зовнішньої підтримки у здійсненні цього: «Не можна бути на гачку ні перед Європою, ні перед Америкою, ні перед РФ. Тобто, не можна допускати нав’язування. Важлива тверда позиція та внутрішні зміни для залучення підтримки», – підкреслив А. Гриценко . ГП вважає побудову сильної економіки першим крок до перемоги. В програмі зазначено: «Беззаперечна економічна перевага над російським агресором допоможе на наших умовах повернути Крим і Донбас».
Наявна критика зовнішніх кроків України в контексті протидії агресії РФ, а саме непослідовності дій, що проявилась в тому, що Україна не була першою, хто запровадив санкції проти РФ після проведення виборів в ОРДЛО та захоплення українських військових моряків, а також не припинила торгівлю з агресором одразу. На думку політичної сили, це «підриває позиції України, псує її імідж та дає можливість європейцям загравати з Кремлем» .

Просування іміджу України за кордономАналітика за темоюПорівняти позиції партій

Мета сприяти підвищенню авторитету України на міжнародному рівні закріплена у Статуті ГП. Конкретної стратегії просування іміджу України за кордоном немає. Політична сила вказує на необхідність популяризації у світі української історії та культури, об’єктів Всесвітньої історичної спадщини і туристичних маршрутів на території України.
Є згадки і в контексті того, що псує сприйняття країни в світі, в саме з огляду на проблему корупції, зарегульованості та непрозорості. Для підвищення авторитету країни необхідно провести внутрішні системні зміни. «Посли та партнери відкрито говорять про системні проблеми. Тому важливо самостійно робити зміни зсередини, щоб привернути до себе партнерів. Ми маємо самі відстоювати свої інтереси. Інші гравці не можуть робити за нас нашу роботу. Тоді буде солідарна підтримка», – зазначив А. Гриценко.

Закордонні українці та питання подвійного громадянстваАналітика за темоюПорівняти позиції партій

Одним з напрямків діяльності у зовнішній політиці має бути захист прав українських громадян за кордоном. Про це сказав А. Гриценко під час інтерв’ю для Obozrevatel (13.06.2019). Політична сила відстоює необхідність активізації та поглиблення всіх цивілізованих форм і методів співпраці із закордонними українцями і не лише з тих країн, де українці відіграють значну роль у суспільному житті. Однак, стратегії та плани дій відносно вирішення цієї проблеми не були сформульовані публічно.
Питання подвійного громадянства не фігурує в центрі уваги політичної сили. ГП виходить з того, що відповідно до статті 4 Конституції України в нашій державі існує єдине громадянство. М. Томенко під час ефіру на телеканалі «ZIK» 19 червня наголосив на необхідності заборони подвійного громадянства для депутатів та чиновників. Для всіх інших необхідний перехідний період, а далі ця проблема має бути врегульована на законодавчому рівні.

Парламентський вимір діяльності міжнародних організаційАналітика за темоюПорівняти позиції партій

ГП відстоює необхідність посилення українського лобі в Європейському Парламенті. Кандидат у народні депутати від політичної сили М. Катеринчук зазначає, що «дуже важливо, щоб до наступного парламенту зайшла фракція «Громадянської позиції», яка вже сьогодні лобіює інтереси України у складі третьої за чисельністю фракції Європейського Парламенту – Альянсу лібералів та демократів за Європу».

Зовнішня політика України поза межами ЄС та НАТОАналітика за темоюПорівняти позиції партій

ГП виступає за необхідність розбудови відносин з іншими державами світу на принципах взаємної вигоди, рівності прав сторін і прозорості у прийнятті рішень. Підкреслюється важливість наповнення стратегічного партнерства з Китаєм реальним змістом, досягненням значимих позитивних результатів.
Україна має брати активну участь у колективних зусиллях європейської і світової спільноти по запобіганню та локалізації небезпечних загроз і конфліктів.